top of page

Varför ökar behovet av extra stöd i skolan?

  • emilwoivalin
  • 9 sep. 2024
  • 3 min läsning

Under de senaste åren har allt fler barn behövt extra stöd och särskilda åtgärder i skolan. I det finska skolsystemet finns tre nivåer av stöd: allmänt stöd, som är den grundläggande och flexibla hjälpen för tillfälliga behov; intensifierat stöd, som innebär mer strukturerade och långsiktiga åtgärder för elever med återkommande svårigheter; och särskilt stöd, som är den mest omfattande nivån för elever med betydande inlärningsutmaningar. Detta väcker frågor: Varför behöver allt fler barn extra stöd och särskilt stöd? Beror det på faktiska behov, eller finns det andra faktorer som påverkar? I detta blogginlägg diskuterar vi några möjliga förklaringar till denna utveckling.


1. Ökad medvetenhet om inlärningssvårigheter:

Samhället har blivit mer medvetet om olika inlärningssvårigheter, såsom ADHD och dyslexi. Med ökad medvetenhet kommer också bättre diagnoser och tidigare identifiering av barn med sådana svårigheter. Detta kan leda till att fler barn får diagnoser och därför också stöd i form av intensifierat eller särskilt stöd. Det är möjligt att ökningen inte enbart beror på att fler barn har svårigheter, utan att fler nu identifieras och får den hjälp de behöver.


2. Teknikens inverkan på koncentrationsförmågan:

Den ökade användningen av teknik bland barn, såsom mobiltelefoner och surfplattor, kan påverka deras förmåga att koncentrera sig i skolan. Teknikens snabba belöningar och ständiga distraktioner kan göra det svårt för vissa barn att fokusera på mer strukturerade aktiviteter i klassrummet. Detta kan leda till att fler elever behöver extra stöd i form av intensifierat stöd för att hantera uppmärksamhets- och koncentrationsproblem.


3. För lite motion och för mycket sittande:

Forskning visar att barn lär sig och koncentrerar sig bättre när de rör på sig. Barn som redan har bra koncentrationsförmåga kan förbättra den ytterligare genom motion. Motion är särskilt fördelaktigt för de barn som har koncentrationssvårigheter; deras förmåga att koncentrera sig och lära sig nya saker förbättras avsevärt efter fysisk aktivitet. Många skolor och organisationer har försökt få eleverna att röra på sig mer under de senaste åren genom olika projekt. Ändå anser många aktörer att det fortfarande är för lite fysisk aktivitet. Detta kan leda till att barn med milda eller svåra koncentrationssvårigheter får ökade problem i skolan, vilket kan kräva olika stödåtgärder.


4. Ekonomiska incitament bakom behovet av extra stöd:

Det har föreslagits att kommuner kan ha ekonomiska incitament att uppmuntra skolor att identifiera fler elever som “i behov av stöd”. Om kommuner får mer resurser och finansiering genom att fler elever klassificeras som behövande av särskilt stöd, kan detta leda till att fler elever placeras i kategorin för intensifierat eller särskilt stöd, även om deras behov inte är av så hög grad. Detta kan skapa en snedvridning i antalet rapporterade fall och öka det upplevda behovet av särskilt stöd.


5. Faktiskt ökat behov av stöd:

Den faktiska ökningen i behov av stöd kan bero på en rad faktorer, såsom förändringar i barnens miljö, utbildningssystemets krav eller en ökad förekomst av neuropsykiatriska diagnoser. Barn som har mer omfattande eller långvariga utmaningar kräver oftast mer omfattande stödinsatser, vilket innebär en ökad efterfrågan på intensifierat och särskilt stöd.


6. Familjelivets förändring: 

Många föräldrar har idag fullt upp med arbete och egna intressen, vilket minskar tiden de kan ägna åt sina barn. Det blir mindre tid för högläsning, läxhjälp eller bara att vara närvarande, vilket kan påverka barnens utveckling. När föräldrar inte hinner ge lika mycket vägledning i vardagen, till exempel att lära barnen att leva hälsosamt eller visa respekt, kan det bli svårare för barnen att navigera både i skolmiljön och i sociala situationer. Skolan får därför ofta en större roll i både lärande och uppfostran, vilket ökar behovet av stödundervisning och extra resurser för att alla barn ska få rätt stöd för att lyckas.


Privatundervisning som en lösning?

För elever som har specifika eller särskilda inlärningssvårigheter kan privatundervisning vara ett effektivt sätt att ge individualiserat stöd utöver det som erbjuds i skolan. Genom att erbjuda en mer skräddarsydd utbildningsform kan barn få den tid och uppmärksamhet som krävs för att möta deras unika behov, vilket kan vara svårt att uppnå i en vanlig klassrumsmiljö.


Slutsats

Behovet av extra stöd i skolan, särskilt intensifierat och särskilt stöd, är en komplex fråga som påverkas av flera faktorer. Ekonomiska incitament, teknologins påverkan på koncentrationsförmågan, ökad medvetenhet om inlärningssvårigheter och det faktiska ökade behovet av stöd är alla bidragande faktorer. Behovet av stöd växer mest i de högre nivåerna (intensifierat och särskilt stöd) där barn med mer omfattande svårigheter behöver anpassad undervisning och stödåtgärder. Oavsett orsak är det avgörande att säkerställa att alla barn får rätt stöd för att lyckas i skolan, och att skolor har resurser och flexibilitet att möta dessa behov på ett rättvist och effektivt sätt.


 
 
 

Kommentarer


Boka en lektion

Fyll i förhandsuppgifterna så kontaktar vi dig senast följande vardag.

Tutorlink

Frågor? Skriv ditt meddelande i chatten eller skicka mejl till info@tutorlink.fi

© 2024 by Tutorlink Oy.
 

bottom of page