Unohdetaanko erityislahjakkaat oppilaat luokkahuoneessa?
- Andreas Engström
- 24.9.2024
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 28.12.2024
Nykykoulussa opettajan rooli on äärimmäisen monimutkainen. Opettajan täytyy tasapainotella monien erilaisten tarpeiden, kykyjen ja haasteiden välillä ja luoda ympäristö, jossa jokaisella oppilaalla on mahdollisuus menestyä. Usein huomio keskittyy oppilaisiin, joilla on oppimisvaikeuksia, mikä on ymmärrettävää, sillä he tarvitsevat tukea. Mutta mitä tapahtuu niille oppilaille, jotka ovat erityislahjakkaita? Aivan liian usein nämä oppilaat unohdetaan, he tylsistyvät ja jäävät vaille riittävää haasteellisuutta luokkahuoneessa.
Erityislahjakkuus ei tarkoita vain korkeaa älykkyyttä. Se liittyy jatkuvaan tarpeeseen saada haasteita, syventyä aiheisiin ja venyttää omia rajojaan. Jos erityislahjakkaat eivät saa tilaa kasvaa, he menettävät nopeasti kiinnostuksensa, tulevat levottomiksi ja pahimmillaan alkavat alisuoriutua.
Koulun on vastattava kaikkien oppilaiden tarpeisiin
Samoin kuin oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat tarvitsevat tukea, myös erityislahjakkaat oppilaat tarvitsevat huomiota ja oikeanlaisia haasteita. Jotta nämä oppilaat eivät joutuisi tyhjiöön, jossa he eivät enää koe saavansa tarpeeksi virikkeitä, opettajilla on oltava tietoa ja välineitä mukauttaa opetustaan. Tämä voi tarkoittaa vaativampia tehtäviä, syvällisempiä keskusteluja tai projekteja, jotka ylittävät perinteisen luokkahuonetyöskentelyn rajat.
Monissa tapauksissa kuitenkin puuttuu tarvittava tieto tai aikaa ja resursseja ei ole riittävästi tarjota näille oppilaille tarvitsemaansa tukea. Tämä johtaa siihen, että erityislahjakkaat oppilaat jäävät usein selviytymään omillaan, vaikka he voisivat loistaa, jos saisivat oikeanlaista ohjausta ja haasteita.
Yksityisopetus ratkaisuna?
Yksityisopetus voi olla tehokas tapa varmistaa, että erityislahjakkaat oppilaat saavat tarvitsemaansa älyllistä stimulaatiota. Samoin kuin huippu-urheilussa, jossa lahjakkuutta hiotaan täyteen potentiaaliinsa, on yhtä tärkeää ”hioa timanttia” myös koulutuksessa. Yksityisopetuksessa erityislahjakkailla oppilailla on mahdollisuus työskennellä haastavampien tehtävien parissa, syventyä kiinnostuksen kohteisiinsa ja kehittää taitojaan omaan tahtiinsa.
Yksityisopetus tarjoaa joustavan ympäristön, jossa oppilas saa tarvitsemansa huomion. Tässä voidaan keskittyä täysin heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa ja kiinnostuksen kohteisiinsa, mikä mahdollistaa oppilaan kehittymisen tavalla, joka ei aina ole mahdollista perinteisessä koulussa.
Tasapainon löytäminen
On tärkeää tunnustaa, että jokaisella oppilaalla on omat ainutlaatuiset tarpeensa, olivatpa he oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevia tai erityislahjakkaita. Ketään ei tulisi jättää ilman huomiota ja virikkeitä, joita he tarvitsevat kasvaakseen. Kun annamme erityislahjakkaille oppilaille enemmän huomiota niin luokkahuoneessa kuin esimerkiksi yksityisopetuksen kautta, voimme varmistaa, että he saavat tarvitsemansa haasteet ja mahdollisuuden saavuttaa täysi potentiaalinsa.



Kommentit